La Gustavo Bueno ‘piratea’ Wikipedia

Dame la risa. Güei, nun sé si vos enteraríeis, foi noticia l’anuncia de que la Fundación Gustavo Bueno presentó en sociedá un wiki al que-y punxeron el nome de La Enciclopedia de Oviedo. Diarios como La Nueva España axuntaban a la noticia una semeya del filósofu y terulianu de Gran Hermano Gustavo Bueno Junior, tou ufanu énte una pantalla qu’amosaba la portada del wiki.

Too correuto, nun habría problema si nun fuera porque la redactora entamaba la información d’esta manera: “Ha nacido la «wikipedia» de Oviedo. Aunque a sus impulsores lo de «wiki» no les gusta demasiado, la alusión a la enciclopedia virtual por excelencia es inevitable”. Hmm, ¿por qué nun-yos gusta lo de ‘wiki’? En ‘González y González’, como wikipedistes entusiastes, decidimos investigar, y entrar nesi wiki de dominiu surrealista y pocoperativu: http://el.tesorodeoviedo.es/

Mira tú que lo primero qu’atalantamos ye que tou’l sitiu ta montáu col software MediaWiki de la fundación ‘Wikimedia’. Per embargu, la llicencia y créditos del software tan escondíos tres d’una serie d’escuros enllaces. Mal empezamos.

Pasamos entós a ver la llicencia de conteníos: y nos topamos que, si bien la Fundación Gustavo Bueno consiente l’usu de los testos qu’espubliza pa usos non comerciales y siempre que se cite al autor, “a efectos legales el copyright de la Enciclopedia de Oviedo pertenece a la Fundación Gustavo Bueno“.

OK. Nun tien por qué haber problema. Pero mira tú que sí que lu hai cuando vemos que l’artículu que dediquen al conceyu de San Martín del Rey Aurelio diz que: “La población de San Martín del Rey Aurelio creció de manera importante desde finales del siglo XIX a comienzos del XX gracias al crecimiento económico y la agricultura que pasaba a minería”. Vamos entós a la denostada Wikipedia (edición castellanu) y atopamos que “La población de San Martín del Rey Aurelio crece durante finales del siglo XIX y comienzos del XX gracias a que la actividad económica aumentaba y la economía agraria se transformaba en minera”.

Alarmados énte la posibilidá de que daquién col prestixu d’esa fundación ‘pensante y sensata’ pudiera tar aplicando la técnica del ‘cortipega’ (tamién conocíu intertestualidá), probamos con otru artículu.

Wikipedia La Enciclopedia de Oviedo
Avilés es una ciudad y un concejo de la Comunidad Autónoma del Principado de Asturias (España), en las márgenes de la Ría de Avilés, a 25 km de Gijón y 27 km de Oviedo.Avilés es un concejo de 25,34 kilómetros cuadrados de superficie que representa el 0,239% de extensión del Principado, situado en el centro de la costa asturiana y a 26 km de Oviedo. Está limitado por el mar Cantábrico y por los concejos de Gozón al este, Corvera al sur y Castrillón e Illas al oeste. Los núcleos de población con más habitantes en el concejo de Avilés son, por este orden: Avilés capital, Miranda, Heros, Caliero, Tabiella y Sablera.(…)Hablar de Avilés ciudad y Avilés concejo es sinónimo, con una población de 83.538 habitantes. En ella está el segundo puerto en importancia de la región, su posición central le da el privilegiado puesto de estar en el nudo de comunicaciones, incluido el aeropuerto de Asturias a 14 kilómetros.Su capital con el mismo nombre del concejo (Avilés), está situada a la orilla de la ría, fue tierra de marinería y comercio y el primer puerto de Asturias.Su rápida industrialización trajo una masiva emigración y con tal un gran crecimiento en todos los aspectos. Avilés es una de las tres ciudades más importantes de Asturias y la tercera en cuanto a población. Avilés es una ciudad y un concejo del Principado de Asturias, situada en las márgenes de la Ría de Avilés, a 25 kilómetros de Gijón y 27 de Oviedo.Su extensión como concejo es de 25,34 kilómetros cuadrados de superficie y está situado en el centro de la costa asturiana, a 26 kilómetros de Oviedo. Está limitado por el mar Cantábrico y por los concejos de Gozón al este, Corvera al sur y Castrillón e Illas al oeste. Sus núcleos de población más importantes son Avilés capital, Miranda, Heros, Caliero, Tabiella y Sablera.La población de Avilés es de unos 83.000 habitantes y constituye el segundo puerto en importancia de la región. Su posición central le da un lugar privilegiado en el nudo de comunicaciones, incluyendo el aeropuerto de Asturias, situado a unos 14 kilómetros.Su rápida industrialización trajo una masiva emigración y con tal un gran crecimiento en todos los aspectos. Avilés es una de las tres ciudades más importantes de Asturias y la tercera en cuanto a población.

Y exemplos d’esto hai a esgaya. Podría pensase que, bono, quiciaves ye que dalgún wikipedista copió los artículos de ‘La Enciclopedia de Oviedo’. Raro paez, pero oye, chico, too puede ser en cuenta del prestixu ablucante d’esta peña. Pero non. Tampocu ye eso, porque esa maraviosa ferramienta del wiki, que ye l’historial, amuesa que los exemplos citaos son estables en Wikipedia dende meses enantes de que los enxertaren, acullá per setiembre, nel wiki de los de la Gustavo Bueno. Qué coses.

Sin nun ye dafechamente copia, tamién t’atopes coincidencies na estructuración de los artículos, o coincidencia absoluta na información qu’apurre esta enclopedia de la señorita Pepis (¡cuánto-yos pagaría l’Ayuntamientu d’Uviéu por esto?). De fechu, los artículos que, ensin dubia, son ‘orixinales’ d’ellos reconócense a kilómetros pola so engoladísima redacción.

¿Dalgún problema? ¿Nun ye ‘llibre’ la Wikipedia?. Paez que lo hai qu’esplicar too. Que sea llibre, señores de la Fundación Gustavo Bueno, quier dicir que son llibres pa usar la información qu’apurre la Wikipedia, pa tresformala, y pa distribuyila, NON pa apropiase d’ella. Les normes de Wikipedia lo dicen pernidio: los sos conteníos, y les sos derivaciones, han d’espublizase embaxo la mesma llicencia GNU/GFDL y, poro, nun pueden atribuyise ‘copyright’ nengún por ellos.

En fin… ye que’l ‘cortipega’ esplica tantes estenses bibliografíes…

Día de la llingua materna… ¿úlo?

Llingua materna

Mañana, 21 de febreru, ye’l día internacional de la Llingua Materna. L’añu pasáu, pa esti día, una cadena de supermercaos asturianos (Masymás, cuido que fue) encamentaba a “faer los recaos n’asturianu”, y dalgo fizo Xixón. Güei busqué a ver qué atopaba y nun vi ren.

Pero dame igual… estos díes internacionales o mundiales nun valen pa nada, y a vegaes pa lo contrario de lo que ye’l so oxetivu. Eso sí, los conceyos enchípense toos poles mierdes qu’organicen nel día ensin coches, o el día ensin fumu del tabacu.

Güei alcuérdome de la “señorita Lupe”, aquella maestra que na mio tienra infancia enfotábase en desaniciar del mio vocabulariu, a golpe de repetición y copia escrita, aquellos “vulgarismos” del tipu “fumu”, “güelu”, “mofu” o “xatu”. Dende entós, tuve qu’enfotame yo en que fracasara.

Apache, PHP, MySQL y phpMyAdmin nel iBook

ibook_g4.jpg

Güei tuve que configurar Apache con PHP, MySQL y phpMyAdmin nun iBook G4, y anque podemos instalar Debian en ppc, vamos facelo nel Mac OS X Tiger que venia col equipu.

Lo primero ye arrancar l’Apache que vien “de serie” nel sistema, vamos a “Preferencias del Sistema” y na estaya “Internet y red” calcamos “Compartir” y marcamos “Compartir Web”, zarramos les preferencies y yá tenemos Apache corriendo nel equipu.

Pero l’Apache que trae Mac OS X, anque tien instalao PHP4, nun lo tien activao. Abrimos entos una terminal y editamos httpd.conf con Nano.

$ sudo nano /etc/httpd/httpd.conf

y descomentamos les llínies

LoadModule php4_module libexec/httpd/libphp4.so

y

AddModule mod_php4.c

Guardamos, zarramos y reiniciamos Apache

$ sudo apachectl restart

Nesti puntu yá tenemos Apache corriendo PHP, pa probalo vamos a la nuesa carpeta d’usuariu y na carpeta nueva “Web” facemos un ficheru nuevu col nome phpinfo.php col códigu <?php phpinfo();?> y comprobamos que funciona en http://localhost/~nomedusuariu/phpinfo.php

Agora toca instalar MySQL, baxamos el paquete que mos interese, nesti casu Mac OS X 10.4 PowerPC 32-bit.

Abrimos la imaxe y instalamos primero mysql-5.0.51a.osx10.4-powerpc.pkg (el nome dependerá de la versión), llueu instalamos MySQStartupitem.pkg y pa finar MySQL.prefPane

Volvemos al terminal y creamos un ficheru .profile na nuesa carpeta d’usuariu pa indicar a la terminal onde tan les aplicaciones que queremos executar

$ touch .profile

$ nano .profile

indicamos les rutes cola siguiente llinia

PATH=/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/mysql/bin

guardamos el ficheru y reiniciamos la máquina qu’entamará a correr MySQL.

Agora toca configurar: dende la terminal executamos

$ mysql_secure_installation

diremos respondiendo a les entrugues del script según convenga y daremos-y la clave pal usuariu root

Yá tenemos Apache, PHP y MySQL corriendo, pero PHP y MySQL entá nun se comuniquen como deben, primero creamos en MySQL un usuariu pa PHP

$ mysql -u root -p

y nel prompt de mysql executamos

SET PASSWORD FOR root@localhost = OLD_PASSWORD(‘laclavequedimospalroot’)

zarramos MySQL pero… PHP sigue ensin ver a MySQL, esto ye por un problema coles rutes de PHP en Tiger, pero vamos engañalo… pa eso tenemos que facer un direutoriu nuevu y un enllaz

$ sudo mkdir /var/mysql

$ sudo ln -s /tmp/mysql.sock /var/mysql/mysql.sock

Yá ta, yá tenemos Apache con PHP y MySQL nel piquiñín iBook, pero agora vamos instalar phpMyAdmin pa xestionar les nueses bases de datos, descargamos la última versión, y la descomprimimos en ~/Sites/phpmyadmin (o dicho d’otra forma na carpeta “Webs” del nuesu direutoriu d’usuariu). Agora lo configuramos usando l’exemplu config.sample.inc.php

$cfg[‘blowfish_secret’] = ‘lafrasequemopete’;

y vamos configurar un servidor namás polo que $i = 1;

Nosotros namás que vamos usar esti servidor pa desendolcu, nun va usase pa producción polo que nun usamos proteición pa phpMyAdmin

$cfg[‘Servers’][$i][‘auth_type’] = ‘config’;

damos el nome del host el usuariu del del server y la clave

$cfg[‘Servers’][$i][‘host’] = ‘localhost’;

$cfg[‘Servers’][$i][‘user’] = ‘root’;

$cfg[‘Servers’][$i][‘auth_type’] = ‘laclavequedimospalroot’;

Guardamos el ficheru como config.inc.php y nos vamos a http://localhost/~nomedusuariu/phpmyadmin pa crear les bases de datos que necesitemos.

Esta instalación y estes configuraciones nun se recomienden pa un entornu de producción, ta fechu pa un portatil pa poder trabayar con él nel desendolcu d’aplicaciones web.

La semeya del iBook ye d’Akira Kamikura con llicencia CC-by 2.0.